De 11 jaar oude Tess heeft deze week een brief naar de directie van Lidl, AH, MCD, Dirk, Jan Linders, Vomar en Poiesz gestuurd met daarin de link van haar film over haar drie zieke konijntjes en haar liefste kerstwens aan de supermarkten: stop met het verkopen van konijnenleed. Ook de bedrijfsleiders van honderden supermarkten ontvingen van Tess de brief.
Het filmpje gaat over de zieke konijntjes uit de meedogenloze konijnenfok-industrie die Tess verzorgd heeft. Ondanks de zorg van Tess en de dierenarts hebben de konijntjes het niet gehaald. Zij zijn helaas geen uitzondering: twintig procent van de konijntjes in deze industrie is door ziekte al dood voordat ze de slachtleeftijd van 11 weken gehaald hebben.
De konijnenhouderij is een zieke industrie: konijnen slijten hun korte leven op draadgaas of op plastic roosters, ze mogen geen konijn zijn en lijden hierdoor heel erg. Zo erg dat ze elkaar vaak verwonden.
Jonge konijntjes horen te rennen, huppelen, graven en samen te spelen. En niet in een horrorstal op te groeien enkel als product. Tess vindt dat konijnen ook recht hebben op een mooi leven.
Reacties leugenachtig en teleurstellend
De reacties op de brief en kerstwens van Tess zijn tot nu toe niet erg hoopgevend. In de reactie van Albert Heijn liegen zij zelfs tegen Tess. Zo schrijft AH dat bijna al haar konijnenvlees Beter Leven konijnenvlees 1 ster is. En dat de rest van het konijnenvlees uit een bedrijf uit België komt dat zogenaamd voorop loopt op het gebied van dierenwelzijn. Maar uit een advertentie van AH zelf blijkt dat dit niet waar is, want de konijnen die AH online verkoopt komen uit Hongarije. Wat ook niet klopt is dat de moederdieren in het Beter Leven 1 ster systeem in groepshuisvesting zitten, dat zitten ze maar een beperkt deel van de tijd. Het Beter Leven keurmerk van konijnen stelt helaas zeer weinig voor en heft het konijnenleed absoluut niet op. Ook bij een 1 Beter Leven ster konijnenfokkerij gaat 20 procent van de dieren voortijdig dood en kan niet leven zoals een konijn hoort te leven.
Jan Linders zegt dat ze het filmpje bekeken hebben en wensen Tess veel succes met de verzorging van haar konijntjes. Ze wensen Tess en alle konijnen een fijne kerst en verzekeren haar dat dit een actiepunt is bij hun inkopers. Maar dat veranderingen nu eenmaal niet zo snel gaan en dat ze nu eenmaal niet in een keer de beslissing kunnen nemen om geen konijn meer te verkopen….
Twee filialen van Jumbo waaronder een in Dalfsen laten Tess weten dat zij om die reden geen konijnenvlees verkopen.
Van de andere supermarkten heeft Tess nog niets gehoord.